Aktualności

wróć
Ilustracja ukazuje motyw cyfrowej tarczy ochronnej, wypełnionej świetlistymi, sieciowymi wzorami symbolizującymi nowoczesne technologie. W tle widoczne są rozświetlone linie i punkty, tworzące sieć cyfrowych połączeń w przestrzeni.

Wykorzystanie nowych technologii w zwiększeniu swojego bezpieczeństwa

31.01.2025

Kradzież tożsamości stanowi coraz powszechniejszą taktykę cyberprzestępców. W 2024 roku oszuści podszywający się pod instytucje publiczne usiłowali wyłudzić numer PESEL od niemal 30% naszych rodaków. Socjotechnicznej presji poddawani są też przedsiębiorcy. Co piąty z nich zetknął się z przypadkiem, kiedy oszuści próbowali dokonać wyłudzenia, udając kontrahentów lub współpracowników firmy. Biorąc to pod uwagę, banki chętnie sięgają po rozwiązania, bazujące na analizie behawioralnej, które skutecznie chronią konsumentów.

- Weryfikacja naszych zachowań w trakcie korzystania z urządzenia mobilnego czy bankowości internetowej, to bardzo skuteczna metoda ochrony środków konsumentów. To sposób, by od początku zalogowania, a także w trakcie całej sesji na bieżąco weryfikować, czy osoba logująca się do konta bankowego i przeprowadzająca operacje finansowe jest właścicielem rachunku czy mamy do czynienia z przestępcą, podszywającym się pod klienta – mówi Agnieszka Szopa – Maziukiewicz, Prezes Zarządu Digital Fingerprints, spółki należącej do Grupy BIK.

Narzędzie analizy behawioralnej dostępne jest już w sześciu bankach w Polsce. Warto je poznać i korzystać, nic nie kosztuje ani nie wymaga specjalnych działań od klienta banku. Wystarczy tylko sprawdzić, czy dany bank już wprowadził Weryfikację Behawioralną i wyrazić niezbędne zgody.

Analiza behawioralna – perspektywa banku i klienta

Istotą weryfikacji behawioralnej jest analiza unikalnych zachowań użytkownika podczas korzystania z urządzenia mobilnego czy bankowości internetowej podczas logowania się do swojego banku. Są to takie cechy jak sposób pisania użytkownika, tempo naciskania przycisków na klawiaturze, charakterystyka poruszania myszką czy sposób korzystania z ekranu dotykowego. Dzięki temu system tworzy dynamiczny profil behawioralny użytkownika pozwalający wykryć ewentualne anomalie w jego zachowaniu, wskazujące na próbę oszustwa.

Zaawansowane algorytmy wykorzystane w tym rozwiązaniu pozwalają aktualizować modele w czasie rzeczywistym oraz zatrzymać oszukańcze operacje jeszcze zanim pieniądze wypłyną z rachunku klienta. Banki korzystają z tego rozwiązania zarówno indywidualnie, jak i sektorowo. Ta druga opcja rozszerza zakres ochrony klienta z jednego banku na cały sektor bankowy. Stwarza możliwość wymieniania się wiedzą o schematach oszukańczych i postępowaniu sprawców. I choć te mechanizmy nie są widoczne dla użytkowników indywidualnych, to z perspektywy samego klienta, włączenie tego innowacyjnego rozwiązania będzie kolejną warstwą zabezpieczenia przed następstwem ewentualnych ataków socjotechnicznych i ochroną przed wyłudzeniem.

Co konsument powinien wiedzieć o analizie behawioralnej

Niemal ¾ użytkowników bankowości elektronicznej i aplikacji loguje się do konta w banku wielokrotnie w ciągu tygodnia. Najczęściej stosowanym mechanizmem zabezpieczającym są loginy i hasła (82 proc.), jednak są one uznawane za najłatwiejsze do pokonania przez przestępcę.

- Do najczęściej wykrywanych metod oszustw należą m.in. fałszywe linki w mailach, na platformach takich jak Facebook, Messenger czy Vinted, wykorzystanie zdalnych pulpitów, podszywanie się pod pracowników banku oraz fałszywe inwestycje. Wszystkie te metody skutkują wykradzeniem danych do logowania, które są wykorzystywane do przejęcia konta i przeprowadzania nielegalnych transakcji. Łączy je jedno: po zalogowaniu się oszusta można zaobserwować zmianę wzorca zachowania. Dlatego banki wprowadzają kolejne nowatorskie metody zabezpieczeń. Jedną z najnowszych jest weryfikacja behawioralna. Okazuje się jednak, że choć blisko ¾ Polaków (67 proc.) ma do niej dostęp w swoim banku, 22 proc. nie wie, jak ona działa. To wystarczający powód, by lepiej poznać jej walory – mówi Karol Głogowski, dyrektor IT usług antyfraudowych BIK.

Oto wybrane najważniejsze informacje o weryfikacji behawioralnej BIK:

  • Analiza behawioralna jest bezkontekstowa i służy zwiększeniu ochrony przed nieuprawnionym przelewem z konta i złożeniem wniosku kredytowego. To dzięki nowatorskiej technologii weryfikacji behawioralnej BIK, która identyfikuje unikatowe zachowania człowieka podczas logowania się do bankowości online lub mobilnej,
  • O unikatowości rozwiązania świadczy uwierzytelnianie osoby w czasie ciągłym. Oznacza to, że analizowany jest sposób korzystania z urządzenia podczas logowania, ale także w trakcie całej sesji, w czasie rzeczywistym. Dzięki temu wszelkie anomalie w zachowaniu człowieka pozwalają wykryć oszukańczą operację i ustrzec prawowitego klienta banku, np. przed nieuprawnionym przelewem z jego konta,
  • Samo gromadzenie informacji o użytkowniku dokonuje się bez jego zaangażowania i ingerowania w prywatność.
  • Gdy wyrazimy zgodę w swoim banku na taką ochronę, niezauważalnie wejdziemy na wyższy poziom bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni,
  • Warto podkreślić, że wszelkie modele zachowań klienta banku są bezkontekstowe, czyli analizie podlega sposób korzystania, a nie treść.

Wraz ze wzrostem liczby użytkowników korzystających z elektronicznych usług bankowych, potrzebna jest współodpowiedzialność sektora finansowego i klientów banków za budowanie odporności na zagrożenia ze strony cyberprzestępców. Zwłaszcza że jak notuje najnowszy Raport InfoDOK ze stycznia br., wydawany przez Związek Banków Polskich, kwota prób wyłudzeń w 2024 roku wyniosła 324,2 mln zł i była prawie o jedną dziesiątą wyższa r/r.

Nowe technologie, które wdrażają banki, a klienci mogą z nich korzystać to współpraca, która może zaowocować lepszą ochroną środków finansowych na koncie oraz zabezpieczeniem informacji o sobie w cyfrowym świecie.

***

Biuro Informacji Kredytowej oraz BIG InfoMonitor są inicjatorami Programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem i partnerami w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.

Więcej: www.nzb.pl / www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem

 

Szybkie menu

Biuro Rzeczy Znalezionych Dyżury aptek na terenie powiatu cieszyńskiego Edukacja Szkoły, rekrutacje, nabory E-SESJA transmisje z sesji E-urząd ePUAP Geodezja Powiat Cieszyński Geoportal E-Usługi Herb Powiatu Cieszyńskiego Inspektor Ochrony Danych Internetowa rezerwacja terminów w Wydziale Geodezji Inwestycje w powiecie cieszyńskim Jakość powietrza Mapa monitoringu jakości powietrza Jak zastrzec dokumenty? Kompetencje Wydziałów Kultura Zabytki, wydarzenia kulturalne, dokumenty do pobrania Nagrody, wyróżnienia, odznaki Powiatu Cieszyńskiego Nieruchomości Sprzedaż nieruchomości Obsługa osób z niepełnosprawnościami w Starostwie Powiatowym w Cieszynie Ochrona zdrowia Szpital / Pogotowie ratunkowe Opieka okołoporodowa w powiecie cieszyńskim Organizacje pozarządowe ogłoszenia, zestawienie organizacji, linki Ostrzeżenia i komunikaty strona zostanie otwarta w nowej karcie Patronaty Starosty Cieszyńskiego Podgląd kolejki w Wydziale Komunikacji Pomoc Prawna Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie Pomoc Społeczna w Powiecie Cieszyńskim Programy dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych w powiecie cieszyńskim Projekt EFS Szkoły zawodowe strona zostanie otwarta w nowej karcie Projekty UE Realizacja projektów w ramach środków UE Promocja zdrowia "Przeciw Przemocy" projekt Radni Rady Powiatu Cieszyńskiego Rozkład jazdy autobusów w powiecie cieszyńskim Rejestracja Pojazdów Stan Kolejki Rzecznik Konsumentów Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta Standardy Ochrony Małoletnich Sport nagrody i wyróżnienia, współzawodnictwo sportowe szkół Starostowie Cieszyńscy Strategia Rozwoju Elektromobilności w Powiecie Cieszyńskim Turystyka Wsparcie dla Ukrainy w powiecie cieszyńskim Zarządzanie kryzysowe

Powiat na mapie

Urząd Miejski w Cieszynie Rynek 1 43-400 Cieszyn
Urząd Miejski w Strumieniu Rynek 4 43-246 Strumień
Urząd Miejski w Skoczowie Rynek 1 43-430 Skoczów
Urząd Miasta Ustroń Rynek 1 43-450 Ustroń
Urząd Miejski w Wiśle Plac Bogumiła Hoffa 3
43-460 Wisła
Urząd Gminy Brenna ul. Wyzwolenia 77 43-438 Brenna
Urząd Gminy w Chybiu ul. Bielska 78 43-520 Chybie
Urząd Gminy Dębowiec ul. Katowicka 6 43-426 Dębowiec
Urząd Gminy Goleszów ul. 1 Maja 5 43-440 Goleszów
Urząd Gminy Hażlach ul. Główna 57 43-419 Hażlach
Urząd Gminy Istebna 43–470 Istebna 1000
Urząd Gminy Zebrzydowice ul. Ks. Antoniego Janusza 6
43-410 Zebrzydowice
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie   Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie Powiatowy Urząd pracy w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie Cieszyńskie Pogotowie Ratunkowe - strona zostanie otwarta w nowej karcie Szpital Śląski - strona zostanie otwarta w nowej karcie Muzeum Śląska Cieszyńskiego - strona zostanie otwarta w nowej karcie  Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Cieszynie - strona zostanie otwarta w nowej karcie
Pierwszy Certyfikat ISO w Starostwie Powiatowym w Cieszynie Drugi Certyfikat ISO w Starostwie Powiatowym w Cieszynie Facebook - strona zostanie otwarta w nowej karcie YouTube - strona zostanie otwarta w nowej karcie Cieszyńskie Travel - strona zostanie otwarta w nowej karcie PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POWIECIE CIESZYŃSKIM Wsparcie dla Ukrainy